Warto posłuchać

Sevenstring.pl newsletter

Bądź na bieżąco!

Line6 Relay G50

25 wrzesień 2011 dodany przez domas

Kable, kabelki, przewody... Łączą one poszczególne elementy zestawów elektronicznych, elektrycznych, mechanicznych i ich wariacji. Na dzień dzisiejszy wydają się czymś oczywistym, co istniało od zawsze, podobnie jak koło czy czy cegła. I nas, ludzi obracających się w branży okołomuzyczno-gitarowej bardzo mocno „dotyka”, czy może nawet lepszy pojęciem będzie „oplata” temat kabli. Każdy z nas również doskonale wie, jak owe przewody mogą być uporczywe: zawijają się i skręcają przy każdym najdrobniejszym ruchu tworząc pętle przypominające węzły gordyjskie. Lub też psują się w najmniej oczekiwanym momencie. A gdyby tak je uciąć? No... w przypadku wszystkich przewodów mogłoby to być dość trudne, drogie i niesamowicie niepotrzebne, ale pierwszy z nich, wychodzący z gitary... Któż za młodu nie marzył, żeby biegać po wielkich scenach wolny niczym antylopa gnu na afrykańskiej sawannie i machać gitarą jak Alexi Laiho?

Line6 Relay G50 Line6 Relay G50 L6Po tym luźnym wstępie można przejść do konkretów: seria Line6 Relay. Jest to dość młody gracz na rynku systemów bezprzewodowych dedykowanych do instrumentów gitarowych zelektryfikowanych, jednak zdobywa coraz to większą rzeszę zwolenników. Seria Relay została podzielona na trzy urządzenia: G30, G50 i G90. Pierwszy z nich jest najbardziej podstawowy. Kolejne dwa mają poszerzone funkcje w stosunku do G30, zawierają ten sam nadajnik(TBP12) i różnią się odbiornikami: G50(RXS12) przeznaczony jest dla użytkowników pedalboardów, natomiast G90(RXR12) do tych bardziej zrackowiałych.

Line6 Relay G50 Line6 Relay G50 L6Line6 jest znany na całym świecie ze swojego zamiłowania do cyfrowego przetwarzania dźwięku. W przypadku systemu Relay jest oczywiście nie inaczej – analogowy sygnał gitarowy trafiający do nadajnika jest przetwarzany na cyfrowy w 24-bitowej rozdzielczości, kodowany i przesyłany na częstotliwościach powyżej 2,4GHz do odbiornika, z którego wychodzi ponownie sygnał analogowy.

Skupmy się na modelu G50. Producent zapewnia, iż granice przesyłanego pasma wynoszą kolejno 10Hz i 20kHz, a dźwięk jest wolny od jakichkolwiek zniekształceń oraz kompresji, granica sygnału do szumu wynosi 120dB. Zasięg urządzenia to aż 61m(30m dla G30 i 90m dla G90). No dobra... ale co w przypadku, gdy w zespole gra 10 gitarzystów, 2 basistów i wszyscy chcą latać po scenie jak małpy? Ha! I tu G50 sobie poradzi, może pracować na niezależnych 12 kanałach. Z racji, iż nadajnik może spaść z kilku metrów, a po odbiorniku może się przejść „glan” dobrze zbudowanego gitarzysty, oba te elementy zostały wykonane z metalu i sprawiają wrażenie solidnych.
Line6 Relay G50 Line6 Relay G50 L6Niewielkich rozmiarów nadajnik nosi symbol TBP12, można go też spotkać w systemie G90, a także kupić oddzielnie. Zasilany jest dwoma bateriami AA, które powinny wytrzymać około 8 godzin, gniazdo wejściowe to męski mini-XLR 4-pinowy. Posiada mały wyświetlacz LCD informujący o stanie baterii, kanale nadawania oraz nazwie nadajnika. To ostatnie jest przydatne w przypadku, gdy na scenach używamy wielu odbiorników RXR12(G90, rackowy). Zawiera także przełącznik On/Off, przyciski Mute, Select oraz Value. W menu ustawia się przede wszystkim kanał, tryb oszczędności baterii, który wygasza ekran oraz nazwę. Poprzez przyciśnięcie Setlect i Value może nadajnik zablokować przed niechcianym wyciszeniem czy też wejściem do menu. Ponadto znajdują się na nim dwie diody, pierwsza z nich, Audio, rozświetla się gdy uderzamy w struny, druga kolorem niebieskim lub czerwonym informuje o stanie baterii.
Line6 Relay G50 Line6 Relay G50 L6Odbiornik G50 oznaczony jest symbolem RXS12, także można go kupić oddzielnie. Posiada dwa gniazda antenowe BNC, wejście zasilania 9V oraz dwa wyjścia sygnału: Main i Tuner. Panel jest prawdziwym źródłem informacji o stanie naszego systemu bezprzewodowego: oczywiście dioda zasilania, podobna jak na nadajniku dioda Audio, wskaźnik siły sygnału oraz poziomu baterii w nadajniku. Na panelu znajdują się również dwa dość spore potencjometry. Pierwszy z nich jest odpowiedzialny za wybranie odpowiedniego kanału pracy – myśl, by wybrać ten sam co na nadajniku wydaje się być trafioną. Drugi jest okraszony nazwą CableTone – funkcja może symulować kabel o określonej długości. Ja o niej powiem krótko: nie używać. Przy ustawieniu gałki na 0 dźwięk jest czysty i klarowny, natomiast w maksymalnym położeniu(pozoruje kabel o długości 33m), symuluje przykrycie kolumny bardzo grubym kocem lub ustawienie jej w sąsiednim pomieszczeniu.

Line6 Relay G50 Line6 Relay G50 L6W czym zatem Relay jest lepszy od systemów bezprzewodowych konkurencji? Pasmo transmisji, cyfrowy przesył dźwięku, zasięg. Te trzy cechy pozwolą nam spokojnie zagrać koncert bez jakichkolwiek zmartwień o zakłócenia i zniekształcenia spowodowane czynnikami zewnętrznymi.

Cóż, z moją nabytą głuchotą ciężko mi stwierdzić, czy system faktycznie przenosi zapewniane przez producenta pasmo, ale na pewno mogę powiedzieć, iż nie odczuwam pod palcami żadnej różnicy pomiędzy kablem, a G50. Natomiast niesamowicie przyjemne jest spojrzenie zazdrości kolegów z zespołu, gdy biega się wokół nich z gitarą, nie przerywając przy tym gry.

Żeby test był kompletny nie może zabraknąć próbek, a żeby był najbardziej obiektywny próbki nagrano jako DI. Zabawmy się zatem: próbki zostały losowo podpisane 1, 2 i 3. Wszystkie bazują na tej samej DI, jedna jest czysta, kolejna przepuszczona przez line out → kabel Klotz LaGrange 4m → line in, ostatnia line out → Line6 G50 → kabel Klotz LaGrange 4m → line in. Dla lepszego odsłuchu nałożono symulację LePou Lextac.

1 Lex.mp3


2 Lex.mp3


3 Lex.mp3


Kolejne próbki to inna DI przepuszczana przez line out → Line6 G50 → kabel Klotz LaGrange 4m → line in, z różnymi ustawieniami symulacji CableTone, użyta symulacja: TSE X30.

Próbka do testu L6 G50 - referencyjna


Próbka do testu L6 G50 - kabel


Próbka do testu L6 G50 - kabel + G50 z wyłączonym CableTone'm


Próbka do testu L6 G50 - kabel + G50 z CableTone'm na 5m


Próbka do testu L6 G50 - kabel + G50 z CableTone'm na 9m


Próbka do testu L6 G50 - kabel + G50 z CableTone'm na 33m


Dla bardziej dociekliwych zamieszczam także paczkę zip z czystymi DI.
KLIK!
Nagrania zrealizowano na gitarze Schecter C7 BJ@DiMarzio Paf/Air Norton oraz interfejsie Focusrite Saffire PRO40.

Line6 Relay G50 Line6 Relay G50 L6Wszystko byłoby fajnie i kolorowo, ale ironicznie w trakcie użytkowania zepsuł mi się kabelek łączący gitarę z nadajnikiem(ach te kabelki...). Wizja lutowania maleńkiej wtyczki mini-XLR żeńskiej i to 4-pinowej zmotywowała mnie do napisania maila do dystrybutora z zapytaniem o koszt takiego kabelka. Odpowiedź dosłownie zwaliła mnie z fotela – ja rozumiem, że w niektórych kręgach przewód o długości pół metra może kosztować 150zł i jest to całkiem normalne, ale w tym przypadku była to lekka przesada. Na szczęście wadliwa okazała się wtyczka jackowa.

Zatem: czy system bezprzewodowy Line6 Relay G50 jest dobry? Jak najbardziej! Czy jest drogi? No, niestety trochę sobie kosztuje, ale za to zyskujemy naprawdę porządny i w miarę niezawodny sprzęt. System bezprzewodowy to tylko narzędzie, które ma nam ułatwiać życie nie ingerując zbytnio w sygnał – w przypadku G50 jestem na tak!