Warto posłuchać

Sevenstring.pl newsletter

Bądź na bieżąco!

Line6 DL4 Delay Modeler

17 kwiecień 2008 dodany przez Sinner

Korzeni Kalifornijskiej firmy Line6 próżno się doszukiwać w złotej erze ewolucji sprzętu dla gitarzystów, jednakowoż trudno zaprzeczyć iż ich produkty nie niosą w sobie powiewu pawn shopów i elektryzującego dreszczyka wirtualnego obcowania z klasyką gatunku. Seria produkowanych przez firmę wzmacniaczy, prempów i efektów odcisnęła znacząco swoje piętno w najnowszej historii muzyki, postrzegiwania sposobu realizacji i otworzyła, poprzez swoją innowacyjność drogę do jakże modnego w dzisiejszych czasach i popularnego segmentu produktów bazujących na technologii modelowania matematycznego.  

Dziś przyjrzymy się bliżej efektowi z grupy echo, DL4 Delay Modeler z popularnej serii Stompbox Modeler.

[title] [title]

Gabaryty urządzenia budzą respekt. Odlewana aluminiowa obudowa o uśrednionych wymiarach 25x15x6cm sprawia wrażenie solidności i ultra kuloodporności , efekt ten potęgują boczna ornamentacja przywołująca optycznie masywne radiatory. Przód efektu jest profilowany/zaokrąglony, dzięki czemu przy zmianie presetów, noga naturalnie układa się na urządzeniu, bez uczucia dyskomfortu. Część spodnia pokryta jest w całości około 5mm grubości gumą, w zestawieniu z wagą zabezpieczając efekt przed przesuwaniem się po podłożu. Od spodu również znajdziemy klapkę na baterie (4xtyp „C”), producent deklaruje 20 do 30 godzin pracy na jednym secie baterii alkalicznych. Oczywiście DL4 możemy również zasilać z opcjonalnego zasilacza Line6 9VAC 1200mA, gniazdo do jego podłączenia znajdziemy w prawej, tylnej części urządzenia. Tuż obok znajdziemy wejście dla opcjonalnego kontrolera ekspresji EX-1, zadziała każdy inny pasywny pedał głośności bazujący na 25k potencjometrze.O funkcjonalności i możliwościach współpracy DL4 i EX-1 w późniejszej części testu. Ponadto tam również znajdziemy podwojony zestaw wejść i wyjść (na tor lewy i prawy) do podłączenia efektu z resztą naszego zestawu.

 [title] Z pokładu panelu przedniego sterujemy całością urządzenia i tak, od lewej znajdujemy obrotowy przełącznik wyboru symulacji, lub 14 sekundowego Sammlera (28 sekund w trybie „Half Time”), Parametry wszystkich symulacji możemy edytować przy pomocy potencjometrów obrotowych:

 

  • Delay Time – czas, w DL4 maksymalnie 2500ms (2.5 sekundy!!!)
  • Repeats – liczba powtórzeń
  • Tweak i Tweez – oba parametry maja zasadniczo różne zastosowanie w zależności od presetu symulacji, może to być regulacja góry, dołu, przesterowania powtórzeń w symulacji EP-1, prędkości i głębokości modulacji w Analog Ech w/ mod, włączanie i wyłączanie głowic w symulacji Multi Head i wiele innych...
  • Mix – miks sygnału podstawowego i obrobionym przez efekt

[title] Dokładny opis 15 symulacji + pokladowego samplera przekracza ramy każdego testu, napiszę jedynie, że wszystkie efekty są świetnej jakości i gwarantuję, że każdy znajdzie wśród nich presety, które go całkowicie zauroczą. Do moich zdecydowanych faworytów zaliczę symulacje Analog Echo, cieplutka, ale nadal bardzo czytelna symulacja starego DM-2 Boss’a, bardzo użyteczna do czystych, floydowskich psychotripów, czy też bardzo podobny w charakterze, ale bazujący na innym urządzeniy Analog Echo w/ mod, bardzo fajny z duża liczba powtórzeń, dodaje efekt chorusowania w odbiciach, miodek! Do barw przesterowanych, bardzo pasuje mi symulacja Lo Res Delay, symulujący 8bitowe echa z lat 80, bardzo czytelna linia podstawowa, klochowate odbicia, wszystko daje nam kontrolę nad wątkiem przewodnim i uczucie porządku, jedno, góra dwa odbicia, 440ms i jesteśmy w niebie... Wszystkie symulacje cechują się wysokimi parametrami audio 24bit, dodatkowo efekt umożliwia pracę i ułatwia poprzez zdublowany zestaw wejść/wyjść na pracę w stereo. Same symulacje pozbawione są typowych bolączek vintage’oweg sprzętu, czyli wysokich szumów własnych, ograniczeń delay time (typowo od 330-550ms maksymalnie, w DL4 do 2500ms), nie wspominając o wysuszonych kondensatorach, trzeszczących potencjometrów i innych smaczków. 14 sekundowy Loop Sampler, daje wystarczającą rozpiętość do większości zastosowań, dla wybrednych istnieje opcja 28 sekund w trybie „Half Time”!!!

[title] Na panelu głównym DL4 znajdziemy również cztery przyciski typu „heavy duty”, dzięki którym w trybie symulacji mamy dostęp do trzech zapisanych przez użytkownika presetów (A, B i C), natomiast czwartym możemy nabić tempo odbić, natomiast w trybie samplera sterujemy nimi jego obsługę, od lewej:

  • Record/Overdub
  • Play/Stop
  • Play Once
  • 1 Speed/Reverse

 [title] Zapisywanie i edycja barw w komórkach pamięci jest niezwykle proste, tu nie ma żadnych kombinacji alpejskich, cała filozofia to wciśnięcie przycisku wyboru komórki pamięci (A, B lub C) przez +3 sekundy i gotowe. Zmiana/nadpisanie patcha jest tak samo proste, zwyczajnie zmieniamy interesujące nas ustawienia, preset, mix, czas, cokolwiek, nastepnie przytrzymujemy interesującą nas komórkę przez +3 sek i barwa jest zmieniona/nadpisana. 

Pewnego rodzaju rozwinięciem obsługi DL4 jest zastosowanie opcjonalnego pedału ekspresji Line6 EX-1, lub jakiegokolwiek innego pasywnego pedału głośności z potencjometrem 25k. Pozwala to na miksowanie ustawień efektu echo w obrębie jednego presetu , dla zobrazowania, wyobraż sobie, że opcjonalnym pedałem ekspresji przechodzisz łagodnie z wolnych odbić z delikatnym miksem w szybką kakatoniczno psychodeliczną erupcję, z duża ilością szybkich, głęboko zmiksowanych i szybkich powtórzeń. W zasadzie ilość kombinacji edycyjnych jest dowolna (z jednym wyjątkiem, nie jest możliwy miks symulacji z różnych presetów!) możemy edytować w ten sposób jeden, lub kilka parametrów.

 [title] Jak tego dokonać? Należy najpierw wyłączyć urządzenie, wyciągając wtyczkę Jack 1 z gniazda Left/Mono Input, podłączyć pedał ekspresji w pozycji otwartej do dedykowanego gniazda, następnie włączamy urządzenie ponownie załączając wtyk do gniazda Left/Mono Input i ustawiamy interesującą nas barwę. Następnie ustawiamy pedał ekspresji do pozycji wciśniętej i zmieniamy interesujące nas parametry (jeden, lub kilka w obrębie jednej symulacji). Następnie wykonujemy pełne wychylenie pedału ekspresji do góry i powrotem na dół i gotowe! W ten sposób możemy zapisywać dwie ciekawe dla nas symulacje w obrębie jednej komórki pamięci i wykorzystywać je jako niezależne, oszczędzając pozostałe dwie komórki, lub dodając skrzydeł i nietypowego wibe naszym zagrywką miksując oba w trakcie gry...

 [title] DL4 posiada również bardzo użyteczną ukrytą funkcję... Zmiana trybu wyłączania symulacji i przechodzenia w bypass, mamy do wyboru dwie możliwości. Pierwsza, domyślna działa typowo, czyli wciskając ponownie przycisk pod którym mamy zapisany nasz preset, wyłączamy go i momentalnie przechodzimy w tryb bypass. Druga natomiast, pozwala nam zachować już po przejściu w bypass końcowe odbicia granej przez nas frazy, bardzo ciekawy i użyteczny ficzer. Zmiany typu bypassu dokonujemy, wciskając dwa przyciski (pierwszy i trzeci) na wyłączonym urządzeniu, następnie załączając efekt poprzez wciśnięcie wtyczki Jack 1 do gniazda Left/Mono Input i gotowe!

Podobnież postępujemy w wypadku, gdy chcemy wrócić do ustawień fabrycznych. Jest to także jedna z ukrytych funkcji, ale nie wymaga od nas wybitnych osiągnięć w programowaniu... zwyczajnie, podobnie jak przy zmianie typu bypassu dezaktywujemy urządzenie, nastepnie wciskamy oba skrajne przełączniki „heavy duty” (pierwszy i czwarty) i załączamy urzączenie, które załaduje się z fabrycznie wgranymi ustawieniami.

[title] [title]

Podsumowując jest to kapitalny efekt, znajdujący swoje miejsce na pedalboardach wielu, światowej klasy muzyków, tuż obok klasowych, butikowych efektów. Nie wdając się w analogowo/cyfrowo/snobistyczne rozważania, śmiało i świadomie twierdzę że DL4 stanowi udany pomost i mariaż pomiędzy klasycznymi i współczesnymi jednostkami. Zakres możliwości, zarówno sam zakres wyboru ilości efektów, ilości dostępnych efektów z pokładu trzech presetów, dodatkowy 14 sekundowy sampler i kuloodporność, połączona z funkcjonalnością i wysokimi parametrami i barwą samych efektów, stanowi mocną i atrakcyjną pozycję na naszym rynku. Z całego serca polecam!

Porozmawiaj o tym na forum

Witryna producenta http://www.line6.com/

Dystrybucja http://www.lauda-audio.pl/