Warto posłuchać

Sevenstring.pl newsletter

Bądź na bieżąco!

Podstawy MIDI

24 kwiecień 2008 dodany przez EMcustom

W związku z prośbami o jak najprostsze potraktowanie tematu chciałbym przybliżyć standard MIDI od strony czysto praktycznej nie zagłębiając się w warstwę informatyczną protokołu MIDI.

Mimo że standard MIDI jest już dość starym standardem to wciąż wydaje się czarną magią dla gitarzystów wkraczających w cyfrowy świat. MIDI powstało w 1983 na potrzeby ujednolicenia systemów syntezatorów elektronicznych, jednak dzisiaj korzystają z niego nie tylko klawiszowcy, ale gitarzyści, perkusiści a nawet oświetleniowcy.

 

    Standard MIDI to najogólniej mówiąc system sterowania elektronicznymi urządzeniami za pomocą kilku rodzajów komunikatów. Sygnał MIDI nie jest sygnałem audio, lecz może być „rozkazem” wygenerowania dźwięku w sterowanym syntezatorze.

    Liczba urządzeń wokół nogi gitarzysty najczęściej wzrasta, a ilość nóg nie :), dlatego wygodnie jest za pomocą kontrolera MIDI (z zaprogramowanymi konfiguracjami efektów, czyli tzw. presetetami ) sterować odległym looperem również wyposażonym wejściem MIDI, a także wzmacniaczem z wejściem MIDI, procesorem efektów itd. MIDI wykorzystywane jest również w syntezatorach gitarowych. W tym przypadku MIDI wykorzystuje się zarówno do generowania dźwięku w module brzmieniowym jak i do jego sterowania.

 

 

Opis standardu MIDI

    Jak już wspomniałem komunikaty MIDI to rodzaj „rozkazów” przesyłanych pomiędzy urządzeniami.

Pojedynczy komunikat MIDI zawiera typ, numer kanału, i jeden lub dwa parametry. Typ komunikatu określa, jakie działanie ma spowodować komunikat. Dla gitarzysty istotne będą przede wszystkim komunikaty grupy Program Change oraz Control Change. (opis poniżej)

 

Komunikaty MIDI zawierają także numer kanału od 1 do 16.

Jest to zwłaszcza przydatne przy bardziej rozbudowanych systemach składających się z wielu urządzeń MIDI, w których dla bezpieczeństwa przesyłania danych i selektywności działania urządzeń w systemie można skonfigurować tak, aby każde z nich pracowało (odbierało) na innym kanale.

 

Każdy komunikat MIDI zawiera także, co najmniej jeden parametr (wartość komunikatu), który stanowi wartość liczbową w zakresie od 1 do 128 (niektórzy producenci używają oznaczeń od 0 do 127).

Komunikaty Program Change sa wykorzystywane do wybierania programów czy presetów. Składnia komunikatu PC zawiera numer kanału oraz wartość komunikatu.

Czyli możemy np. załączyć 45 program w procesorze pracującym na kanale 3.

Komunikaty Control Change z kolei wykorzystujemy do ustawiania parametrów, np. głośność, czas opoźnienia, pitch shift itd.

Składania CC zawiera numer kanału, numer kontrolera oraz wartość. I tak na przykład możemy ustawić np. w urządzeniu pracującym na kanale 5,numer kontrolera 23( np. odpowiedzialny za, głośność) na wartość 128 (czyli max).

 

 

Łączenie urządzeń MIDI

    Jeżeli system nie jest zbytnio skomplikowany to urządzenia pracujące łączy się w łańcuch i w przypadku gitarowych systemów będzie to wyglądało analogicznie do przykładu poniżej:

 

Sterownik [MIDI out] ----> [MIDI in] Procesor efektów [MIDI thru] ----> [MIDI in] Wzmacniacz

Wyjście „MIDI thru” jest powtórzeniem sygnału przychodzącego do wejścia „MIDI in”

 

 

Jak wybrać sterownik MIDI?

    Na rynku jest wiele sterowników, jednak nie wszystkie pozwalają na swobodną obsługe systemu MIDI złożonego z dwóch lub więcej odbiorników MIDI, ponieważ w momencie naciśnięcia wybranego przycisku (presetu) umożliwiają wysłanie tylko jednego komunikatu i na jednym tylko kanale MIDI.

Zatem warto poszukać takiego sterownika który daje możliwosć wysyłania wielu komunikatów zarówno PC jak i CC, na różnych kanałach MIDI. I tak np. za jednym przyciśnięciem możemy załączyć 45 program w procesorze pracującym na kanale 3. i ustawić w urządzeniu pracującym na kanale 5 głośność na wartość 128 ( czyli max).

Niektóre sterowniki umożliwiają również wykorzystanie pedału ekspresji MIDI. Można wykorzystać zwykły pasywny pedał volume jako ów pedał ekspresji, przyporządkowując go do dowolnego parametru.

Przykładowo w jednym programie nasz pedał może kontrolować głośność a w innym pitch shift.

 

Powyższy opis powinien nieco rozjaśnić zasadę działania systemów MIDI, jednak i tak dostateczne zrozumienie tego standardu przyjdzie w momencie zmierzenia się z nim w sposób praktyczny.

W razie dalszych niejasności jesteśmy do dyspozycji i odpowiemy na wszelkie pytania.

 

Pozdrawiamy

Zespół EM Custom.

 

Skomentuj artykuł na forum